Värsta Grymma Boken

Bokblogg.

The Seven Husbands of Evelyn Hugo

Publicerad 2019-06-11 09:02:00 i Recensioner,

The Seven Husbands of Evelyn Hugo av Taylor Jenkins Reid kom ut förra året och blev en stor succé. Nästan alla på bokbloggare och boktubare verkar ha läst den, och dessutom tror jag inte att jag sett en enda negativ recension. Detta, tillsammans med handlingen, gjorde mig förstås otroligt nyfiken. 

Boken handlar om Monique Grant som får chansen att intervjua den mytomspunna och legendariska skådespelerskan Evelyn Hugo. Evelyn är nu i åttioårsåldern och ska auktionera ut några av hennes ikoniska klänningar för att samla in pengar till bröstcancerforskning. Evelyn frågar specifikt efter den lite oerfarna Monique, till allas förvåning och förtret. När Monique träffar Evelyn visar det sig att hon hade en baktanke med allt ihop, och istället för en artikel får Monique chansen att skriva hennes biografi. Utan lögner, utan filter. Detta är Evelyn Hugos sanning, för första gången. 
 
Handlingen växlar mellan nutid, då vi följer Monique i New York, och dåtid, som handlar om Evelyns liv. Även om jag tyckte om Monique så var förstås Evelyn den starkast lysande stjärnan. Jag har inte läst en bok om en skådespelare förut, eller en känd person i allmänhet, och det var något jag verkligen uppskattade, eftersom jag i verkligheten är lite väl för besatt av diverse kändisar. Men framförallt så blev jag hänförd av Evelyn. Det är inte ofta jag läser och älskar en karaktär som har så många brister som hon har. Hon gör verkligen allt för att få det hon vill ha, även om hon gör illa ett flertal personer i processen. Min uppfattning om Evelyn skiftar också mycket under läsandets gång. Ena stunden blir jag förvånad över hur hård, kall och egoistisk hon kan vara, för att i nästa stund inte tycka att hon är så illa. 

Som jag nämnt så får två berättelser ta plats i romanen, Evelyns och Moniques. Dåtid och nutid. Evelyns berättelse handlar om hennes liv, hennes karrriär och hennes sju män. Den besvarar också frågan: Vem var Evelyns riktiga kärlek? Denna kärlekshistoria grep tag i mig mer än vad de brukar göra, helt ärligt så bröt den ned mig totalt ett flertal gånger. Jag behöver läsa mer wlw-romanser, det är först då jag verkligen bryr mig. Moniques berättelse handlar om samtalen med Evelyn, hennes karriär som journalist samt hennes eget misslyckade äktenskap. 

Dör att hålla mig kort: Jag älskade The Seven Husbands of Evelyn Hugo. Språket var lätt utan att kännas för simpelt och sidorna flög förbi. Den var tankeväckande och väckte en del moraliska frågor, t.ex. vad som är värt att offra för att nå sina mål. Evelyn själv kompromissade med allt; älskare, vänner, sig själv. Hennes driv är beundransvärt, även om jag själv kan tycka att hon går över gränsen otaliga gånger. 
 
Helt ärligt läste jag nästan hela boken och kände mig lite besviken. Den är så otroligt omtyckt att det är svårt att börja läsa utan höga förväntningar. Jag tyckte om hela läsningen igenom, men det var den där wow-känslan som aldrig infann sig. Sedan kom slutet, och då började mina ögon tåras. Sista uppslaget? Jag bölade. Det brast för mig, totalt (här kommer alla känslorna på en och samma gång ..). Jag kan fortfarande inte sätta fingret på vad det var som påverkade mig så starkt. 

Jag rekommenderar The Seven Husbands of Evelyn Hugo till alla. Det är en roman som fångat människor från alla sorters genrer, vilket gör det svårt att rekommendera den till en viss grupp. Tycker du att den låter minsta lilla intressant tycker jag att du ska ge den en chans, den fick mig att gråta över en kärlekshistoria, något jag aldrig gör. Läs den. Do it.
 
The Seven Husbands fick 5/5 på Goodreads. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Värsta Grymma Boken

Välkommen till min blogg! Här bloggar jag främst om böcker men det dyker även upp film, serier och musik. Håller på och fixar till designen just nu, därav mycket ändringar.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela