Värsta Grymma Boken

Bokblogg.

SF Masterworks jag vill läsa

Publicerad 2019-07-15 13:37:46 i Allmänt,

Jag: Alltså jag ÄLSKAR science fiction SÅ mycket. <3333
Också jag: *läser allt annat än SF*
 
Så kan det vara. 
 
SF Masterworks är i alla fall en serie från förlaget Orion (tänker bara på bästa Orion xe Aquarii när jag läser namnet), där de ger ut nyutgåvor av klassiska SF. Utgivningen är oändlig (och det finns även Fantasy Masterworks) men det finns ju alltid några som står ut lite. Jag vill gärna undvika de som är alltför snubbiga, vilket genren gärna var förr. Och nu, tyvärr. 
 
Helliconia av Brian Aldiss
En trilogi om en planet som kretsar kring två solar. En konsekvens av detta är att årstiderna blir extremt långa, så långa att civilisationer kan födas och förgöras under en, eller kanske två, årstider.
 
The Gods Themselves av Isaac Asimov
Asimov i allmänhet verkar vara en mästare, med bland annat The Foundation. En professor uppfinner en pump som kan dra energi från ett parallellt universum, något som får konsekvenser i det andra universumet.
 
Blood Music av Greg Bear
Fruktansvärt omslag men spännande premiss. Handlar om modifierade blodkroppar som förbättrar kroppen, typ. Alltid kul med, ni vet, SCIENCE fiction.
 
The Demolished Man av Alfred Bester
Framtid, mord, telepater, rika människor. The Demolished Man verkar galen, och premissen gjorde mig riktigt nyfiken.
 
The Long Tomorrow av Leigh Brackett
Helt ärligt förstod jag inte vad den handlade om, men trots det fångade den mitt intresse. Plus, äntligen en kvinnlig författare i listan,.
 
Rendezvous with Rama av Arthur C. Clarke
Handlar om en fem mil lång rymdfarkost som en grupp astronauter ska undersöka. 
 
Swastika Night av Murray Constantine
Jag var verkligen skeptisk när jag såg den här boken på grund av omslaget och titeln, men när jag läste handlingen blev jag nyfiken. Hitler vann kriget och anses 700 år senare vara en gud. Får inte ni också rysningar av tanken? Usch. 
 
Nu räcker det. De har dock gett ut hur många böcker som helst, så det kanske kommer en del två. Om ni vill? Jag hoppas att åtminstone några av dessa böcker ska finnas på biblioteket, så att jag slipper köpa, för det vore roligt att följa upp det här inlägget i framtiden.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Värsta Grymma Boken

Välkommen till min blogg! Här bloggar jag främst om böcker men det dyker även upp film, serier och musik. Håller på och fixar till designen just nu, därav mycket ändringar.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela