Värsta Grymma Boken

Bokblogg.

Vänner - I'll be there for you

Publicerad 2019-01-29 12:00:00 i Recensioner,

 
 
Vänner - I'll be there for you av Kelsey Miller handlar om kultserien Vänner och allt därikring. Jag har själv endast sett de tre första säsongerna, eftersom jag inte orkar med de gammeldags skämten. Det tar helt enkelt ett tag för mig att se en säsong.  
I boken får vi följa hela processen med tv-serien. Om hur författarna Marta Kauffman och David Crane började skriva teater och senare kom in på tevespåret, och om alla deras nedlagda serier som aldrig blev av. Senare hur de började skriva Vänner, hur den blev uppköpt och processen med att hitta skådespelarna. Vi får en kort bakgrund till de sex skådisarna, Matthew Perry, Jennifer Aniston, Courtney Cox, Lisa Kudrow, Matt LeBlanc och David Schwimmer, och hur det gick till när de blev anställda. Sedan är boken fylld med anekdoter och historier, och kanske det jag uppskattade mest - diskussioner om alla de problematiska element som serien faktiskt innehåller. 
Vänner har främst på senare år anklagats för att vara både rasistisk, homofobisk, sexistisk och transfobisk. Boken tar upp det här och analyserar på ett sätt jag verkligen tyckte om, författaren varken attackerar eller försvarar Vänner. För samtidigt som jag snabbt blir trött på många skämt i varje avsnitt, som jag nämnde tidigare, så är serien "en produkt av sin tid", för att citera boken. Det är nämligen så att på den här tiden fanns det knappt några lesbiska par, speciellt inte som fick gifta sig, och än ovanligare var det med transpersoner. "Svart och vit tv" var separerad, serier med blandade ensembler fanns alltså inte och det var i stor utsträckning accepterat. Kanske kan vi inte vara allt för hårda mot Vänner, även om jag såklart kritiserar den själv.
En annan sak som jag tyckte var intressant var att tv inte var en stor grej när Vänner började sändas, och det var en av de serierna som förändrade synen på tv. Idag är det väldigt allvarligt och framförallt stort, bara Game of Thrones är ju större än vad många storfilmer var förut. 
Som jag tidigare sagt så är Vänner ingen favoritserie för mig, men jag uppskattade ändå den här boken. Det beror på att jag är väldigt intresserad av populärkultur och allt därtill. Jag rekommenderar den här boken till alla Vänner-fans därute, den är lättläst och intressant. Jag gav boken 3 av 5 stjärnor på Goodreads.
Tack för recensionsexemplaret, HarperCollins Nordic.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Värsta Grymma Boken

Välkommen till min blogg! Här bloggar jag främst om böcker men det dyker även upp film, serier och musik. Håller på och fixar till designen just nu, därav mycket ändringar.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela