Värsta Grymma Boken

Bokblogg.

Shuri: The Search of Black Panther

Publicerad 2019-03-06 12:00:00 i Recensioner,

 
Nu har jag äntligen läst ut  första volymen av Shuri! Eftersom jag har läst den allt eftersom numren släppts så har jag hållit på sedan oktober, vilket gör att det är svårt att komma ihåg allt. Men jag tänkte ändå nämna lite tankar jag har efter att ha läst!
  • Mångfald
    Mångfalden är super i den här serien, från skaparen till karaktärerna. Det är nästan uteslutande poc-karaktärer, bortsett från att Iron Man dök upp i sista numret. Författaren, Nnedi Okrafor, är född i Nigeria. Jag har inte heller sett någon större kritik mot serien, utan de flesta verkar vara nöjda. Möjligtvis att några var missnöjda med att hon tog hjälp av Tony Stark, eftersom han är väldigt amerikansk och vit, när det finns andra afrikanska genier i universumet. Det håller jag med om, och dessutom tyckte jag inte att han tillförde särskilt mycket. Men! I nästa nummer kommer både Miles Morales (<3) och Kamala Khan vara med. Det ser jag verkligen fram emot.
  • Karaktärer
    Seriens starkast, lysande stjärna är såklart Shuri, även om jag nog föredrar filmversionen hittills. Jag älskar alla fantastiska kvinnor som är med! Bland annat bästa Okoye. De allra bästa gästerna var självklart Rocket och Groot
  • Storyline
    Jag kan tycka att serien, med tanke på titeln, fokuserar alldeles för lite på T'Challa. Han är liksom försvunnen i rymden, men han nämndes knappt i de två senaste numren? Visserligen hade de en del annat att ta itu med (ni vet, enorma gräshoppor som lämnar expanderande svarta hål efter sig), men nog borde kungens frånvaro ta större plats? Förutom den funderingen så tycker jag faktiskt om sidoberättelserna, så jag klagar inte särskilt mycket ändå. Bara lite. 
  • Språket och tecknarstilen
    Jag tycker mycket om sättet den är skriven på, men jag har lite svårt att bedöma det eftersom jag inte kan särskilt mycket om formatet egentligen. Det är inte överdrivet mycket text i alla fall, vilket jag tycker om. Jag tycker om att serien tar upp problematiken med att Wakanda sällan hjälper övriga afrikanska länder trots sin rikedom, och även hur Shuri tacklar hennes eget ansvar med Black Panther i T'Challas frånvaro. Jag älskar också sättet den här tecknad på, stor elogi till Leonardo Romero! Dock, återigen så har jag egentligen ingen aning om vad jag pratar om.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Värsta Grymma Boken

Välkommen till min blogg! Här bloggar jag främst om böcker men det dyker även upp film, serier och musik. Håller på och fixar till designen just nu, därav mycket ändringar.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela